7. 2. 2009

Možné dopady finančnej krízy na Slovensko

Pred niekoľkými dňami ma jeden kolega upozornil na zaujímavý článok ohľadom finančnej krízy na stránke Bádateľ.sk. Aj keď sa jedná o globálnu tému, obsah sa sústredí predovšetkým na možný vývoj krízy v roku 2009 na Slovensku. Autor v obsiahlom článku na začiatku v krátkosti oboznamuje čitateľov s doterajšími udalosťami a následne analyzuje možné scenáre vplyvu finančnej krízy na súkromný a verejný sektor na Slovensku ako aj na rôzne iné oblasti a ekonomické ukazovatele ako infláciu, nezamestnanosť a HDP. V závere autor prezentuje svojich šesť odporúčaní (pre každého), ktorými možno minimalizovať nepriaznivé dopady finančnej krízy na seba a svoje najbližšie okolie.

Úryvok zo záveru: "Do budúcnosti sa v žiadnom prípade netreba dívať s obavami alebo pesimizmom. Nakoniec predsa platí, že každý koniec je zároveň začiatkom niečoho nového. Dúfam, že koniec súčasnej epochy je koncom obdobia chamtivosti, špekulácií a snáh o vlastný prospech na úkor všetkých ostatných. Prechod bude zrejme tvrdý a pre mnohých bolestivý. Zároveň sa ale teším na novú éru skutočného rozvoja tvorivého ľudského ducha, keď po prekonaní obdobia dnešného individualizmu a bezohľadnej konkurencie vstúpime do éry tvorivej kooperácie. Pevne verím, že budúci vývoj sa bude uberať práve týmto smerom."

4 komentáre:

Pit-Bull povedal(a)...

clanok super. no podla mna je to skor prilezitost, ktora sa opakovat nebude. Financna kriza ci hospodarska kriza bude mat hyper ucinky na cenu nehnutelnosti a aut vo velmi kratkom obdoby tym pocitam pol maximalne rok. Ty co kupili nehnutelnost pred novym rokom alebo teraz niekedy ako som uz spomenul o pol max o rok sa budu bit do hlavy. Je to super prilezitost. Ludia co maju peniaze dosledkom FK este viac zbohatnu, ale len ked spravne pochopia FK. Co sa tyka uverovania a inach podobnych zalezitosti ludia na slovensku nie su az tak zadlzeny no v decembri minuleho roku to prehnali s 990 mil. pozicanych penazi no ani to nie je az tak hrozne pokym sa nestane ako to som videl uz aj tu v nejakom videu, ze banky "nase" slovensko-rakuske pozicaju ostatnym potom to bude zle. HK tuto krizu si myslim za posledne mesiace pocitilo podla mojich dostupnich informacii vyse 25tisic ludi. p. Vlady vystupil a povedal, ze nezamestnanych je nieco okolo 5 tisic no ked si pozriete podrobne statistiky a volne pracovne miesta tak nie su takmer ziadne. BB kraj cca 500 miest, ZM cca 35 miest proste HK tu pocitime dost tvrdo kezde velke pocti ludi pracuju v obrovskych kolosoch a malo podnikatelia s tym co maju budu moct prezit. Ked si tak spomeniete aka bola expanzia do tychto kolosov myslim si, ze sa na plno prejavila "zaslepenost" ludi a ich zaslepenost po "istom zarobku".

citizen povedal(a)...

Vďaka Ballovi za články.
Nevidím dôvod na pesimizmus ohľadom najbližšieho obdobia. Veľa nemám, takže nemám v podstate čo stratiť. Samozrejme mi záleží aj na tom mále, ale aký pesimizmus? Ten len zviaže ruky a vytvára pôdu pre paniku a môžeme byť v panike s chladnou hlavou a tvorivo myslieť a pracovať? Tiež verím záveru článku, že príde nové obdobie. A mať možnosť žiť v novom období, to by mi ani nevadilo prísť o väčšinu toho, čo dnes z hmotných statkov mám.
Nebáť sa v živote inflácie, úžerníctva bánk a iných výdobytkov kapitalistického individualizmu, na ktorom vznikla podstata USA, táto vyhliadka môže byť len optimistická.

Anonymný povedal(a)...

Autor pozabudol aj na plyn - plynovú krízu, ktorá po kolapse Ukrajiny môže mať na Slovensko značný dopad.

mimino povedal(a)...

Clanok je sice fajn ... Badatel je vsak clovek podla mojho nazoru silne zaujaty.
Tato osoba ma sice zaujimave a spravne postrehy, lenze tak ako media sa predhanaju v poziticnych spravach on/oni sa predhanaju v negativnych spravach. Mal by sa viac venovat medicine (co vyzera na jeho hlavny smer badania) a menej sa starat o politiku a financie. Z celeho jeho prejavu mam dojem, ze ide o cloveka zatrpknuteho (zrejme na zaklade dishonestacie svojich badani) a silne odporujucemu hlavnym smerom spolocnosti.. Ja mam sice na spolocnost rovnake nazory, v mnohom aj radikalnejsie (napr politikov treba vystrielat aj s opicami a zacat od znova), ale som viac otvoreny diskusii. Badatel diskusiu na oko prijima, ale z postavenia viet je jasne, ze presvedcit ho o opaku je tazke. Pri tejto skupine ludi je tazko hovorit o objektivnom hodnoteni ...

V ,ale plati ze konecna situacia bude niekde medzi jeho pesimistickou a optimistickou prognozou.

BTW rady co dava su z hladiska zachovania aspon naznaku stability trhu zcestne. Investicia do nerastnych surovin je/bude dovodom svetovej hyperinflacie (ropa, tulipany v 18 storoci, zlato medzi vojnami), zgrglosenie ma nasledok deflaciu, ktora je v dhlohodobom hladisku zle (aj ked nie deflacia, ale chamtivost poskytovatelov produktov vo vacsine pripadov, mierny 3% pad pre vacsinu z nich neznamena prechod zo zisku, ale len znizenie zisku. Kym kedysi platilo ze sa viac oplati zarobit na 100 ludoch korunu, ako 10 na jednomm dnes chce kazdy zarobit 100 korun na kazdom a nakoniec to nekupi nik okrem idiotov a brda pitta :D

Zvyseny dopyt po nerastnom bohatstve totiz zvysi cenu vyroby a zmeni sa tym pomer cena prace a cena surovin v prospech surovin. Co vyrobci budu kompenzovat vyssimi cennami, kde zamestnanci budu ziadat vacsie platy a cely cyklus sa bude presuvat z jedneho odvetvia do druheho. Potom sa to niekde ustali ludia predaju suroviny ( teda v pripade akcii ide skor o este nevytazene suroviny co ma asi rovnaku hodnotu ako elektronicky generovane peniaze (ziadnu okrem hodnoty viery)) co bude mat za nasledok prudky prepad pomeru opacnou stranou a vyrobcovia budu sa snazit znizit naklady na cloveka => outsorcing, prepustanie automatizacia ... Mimochodom co sa momentalne deje v americkych automobilkach, je pomer cena prace:surovin (do surovin sa mimochodom zapocitava aj vyvoj) je oproti europskym a azijskym znackam mnohonasobne vyssi.
Priklad Toyota co ma v USA fabriku plati ludom 39$ pricom maju dlhsiu pracovnu dobu, ale nepatria do ziadneho zvazu odboru. Pracovnik GM ma cca 69$, pricom ma kratsiu pracovnu dobu. Lenze zvysenym platom ma vyssiu sadzbu, vacsie odvody nehovoriac o tom ze znacnu cast platu odvadza odborom (10% z hrubeho +- zalezi od odboru) v konecnom dosledku zarobi tolko alebo menej ako pacovnik toyoty, pricom GM stoji 2x tolko je 5x nachylnejsi k strajkom, nehovoriac o tom, ze v zasade podporuje pijavice, ktorym sa nechce robit. Niet sa potom co cudovat, ze GM, americka odnoz fordu krachuju. (nespomoninajuc rozdiely v tom, ze pracovnik toyoty je kvalifikovanejsi a vysledny produkt je teda lepsi a za +- porovnatelnu cenu, spotrebu nepocitajuc ) Zavislost americkych automobiliek na sice lacnom ale nechutnom 87 oktanovom benzine im tiez nepomaha (motor na 87oktanovom benzine znasa mensie tlaky a je jednoduchsi no na liter paliva na 40% ucinnost ako motor na 95, nehovoriac o motoroch stavanych na vysokooktanove benziny 98+, aj ked v use je hioctane aj nasa 91 :D )
Americke automobilky sa znazili tuto situaciu riesit najma outsorcongom casti vyroby (napr Molex (teraz sa rusiaci) vyraba majority svojich produktov pre americky automobilovy a elektronicky priemysel. Nakolko dopyt po produktoch je nizky nemaju moznost ako tu taketo vonkajsie zdroje udrzat. Preto ludia, ktori pracuju v spolocnostiach zasobujucich z vacsej casti americky trh budu najviac postihnuty krizou. Bolo spomenute, ze iba asi 6 naseho exportu ide do usa. Lenze to je financny objem, a nezaratuva dcerske spolocnosti v europe ako Ford Motorwerke (nemecko) ci Opel,Saab, Volvo (patriace koncernu GM). Dovod preco sa taky molex stahuje zo slovenska do Talianska je, ze GM ciastocne odkupeny presuva vyrobu niektorych modelov do fabrik v taliansku, kde im je vyhodnejsie tieto veci vyrabat na mieste *najma pri znizenom dopyte) a znamena to len tolko ze bude lokalne dodavat vacsiemu trhu ako doteraz. Kym volvo, saab a opel (vsetky vyrabane v jednej fabrike pouzivaju lokalne (rozumej nemecke produkty pre nizkopoctovo vyrabane cadilacy, chrysleri (nemyslim tym teraz byvale daewo) ej to uz nedostatocne ... to sa bude samozrejme tykat viacerych. IStym sposobom toto pocitia aj subdodavatelia KIA, PSA, volkswagen aj ked menej (hlavne kia, VW sa to dotkne asi najmenej)

BTW strasne som sa smial na tom, ked Sarkozy zahlasil, ze PSA by malo viac vyrabat doma... Okrem toho, ze cast koncernu je vlastnena japoncami, ktori na to nepristupia je to ako keby im povedal vzdajte sa zisku a podporte neschopnych lenivych doma :D PSA z Francuzska odislo sem tak ako vsetci ... Nedostatok technicky kvalifikovaneho personalu, lebo vo Francuzsku produkuju viac odpadu (rozumej pravnikov, analitikov a ekonomov) ako inzinierov, co ma za nasledok drahu pracovnu silu. AK PSA na slovensku zavre fabriku bude to z nedostatku zakazok, a aj vtedy je vacsia pravdepodobnost, ze presunu vyrobu z fabriky v cechach na slovensko (na slovensku sa vyraba 207 a 308, v cechach 107 a 1007) respektive ich obdoby od citroenu, v cehach este aj toyota Aygo.
Dovod - vyhladovo sa im oplati sa opierat o EURO, kde na rozdiel od moznych nahodnych a casto nevyhodnych vychylok kurzu euro/CZK nemaju problemy s planovanim a kurzovymi stratami (momentalne s kurzovym ziskom nik nerata v dlhodobom rozmedzi a uz vobec nie na tak nepodstatnej mene ako CZK)

Zastavam co sa hospodarskej krizy tyka skor optimisticky, (aj ked nie tak ako poilitici, ktory o tom sprepacenim h###o vedia, ale ti vedia h###o o vsetkom a mudri su ako Radio Jerevan), na druhej strane okrem bezneho uzivania kreditnej karty s najnizsim moznym krytim (650Eur) nemam ziadne ani kratkodobe dlhy :) pricom kreditku aj tak zrusim, lebo ma nebavi ju kazdy mesiac pouzivat aby som nemusel viest poplatky za vedenie karty :P